“Abu Laits as-Samarqandi adalah
seorang ahli fiqh yang masyur. Suatu ketika dia pernah berkata, ayahku
menceritakan bahawa antara Nabi-nabi yang bukan Rasul ada menerima wahyu dalam
bentuk mimpi dan ada yang hanya mendengar suara. Maka salah seorang Nabi yang
menerima wahyu melalui mimpi telah bermimpi yang berbunyi, “ esok engkau
dikehendaki keluar dari rumah pada waktu pagi menghala ke barat. Engkau
dikehendaki berbuat,
pertama; apa yang engkau lihat(hadapi) maka makanlah,
kedua; engkau sembunyikan,
ketiga; engkau terimalah,
keempat; jangan engkau putuskan harapan,
kelima; larilah engkau daripadanya.”
Pada keesokan harinya, Nabi itu
pun keluar dari rumahnya menuju ke barat dan yang pertama yang dihadapinya
ialah sebuah bukit besar bewarna hitam. Nabi itu kebingungan sambil berkata,”
Aku diperintahkan memakan perkara pertama yang aku hadapi, tetapi sungguh aneh
sesuatu yang mustahil yang tidak dapat dilaksanakan.” Maka nabi itu terus
berjalan menuju ke bukit dengan hasrat untuk memakannya.
Ketika beliau
menghampirinya,tiba-tiba bukit itu mengecilkan diri sehingga menjadi sebesar
sebuku roti. Maka Nabi itupun mengambilnya lalu disuapkan ke mulutnya. Bila
ditelan terasa sungguh manis bagaikan madu. Dia pun mengucapkan syukur
‘Alhamdulillah’.
kemudian beliau meneruskan
perjalanannya sehingga terjumpa sebuah mangkuk emas. Beliau telah teringat akan
arahan dalam mimpinya supaya disembunyikan, lantas beliau menanam mangkuk emas
tersebut. Tiba-tiba mangkuk emas itu terkeluar semula. Beliau lantas menanam
semula mangkuk tersebut sehingga tiga kali berturut-turut. Maka berkatalah
beliau, “aku telah melaksanakan perintahmu”. Lalu beliau meneruskan
perjalananya tanpa disedari mangkuk emas itu terkeluar semula dari tempat ia
ditananam.
Ketika beliau berjalan, tiba-tiba
dia ternampak seekor burung helang sedang mengejar seekor burung kecil.
Kemudian terdengarlah burung kecil itu berkata, ‘ wahai nabi Allah, tolonglah
aku”. Mendengar rayuan itu, hatinya berasa simapati lalu beliau mengambil buru
itu lalu dimasukkan kedalam bajunya. Melihat keadaan tersebut lantas burung
helang tersebut menghampiri beliau denagn berkata, “wahai nabi Allah, aku
sangat lapar dan aku mengejar burung itu sejak pagi tadi. Oleh itu janganlah
engkau patahkan harapanku dari rezekiku.”
Beliau teringatkan pesanan dan
arahan dalam mimpinya yang keempat iaitu tidak putuskan harapan. Beliau
kebingungan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Akhirnya beliau menagmbil
pedangnya lalu memotong sedikit daging pahanya untuk diberikan kepada helang
tersebut. Setelah itu, helang tersebut terbang dari situ dan burung kecil itu
dibebaskan dari dalam baju beliau. Seterusnya beliau meneruskan perjalananya
lagi.
Tidak lama kemudian, beliau telah
bertemu dengan satu bangkai yang amat busuk baunya. Maka beliau bergegas lari
dari situ setelah tidak tahan lagi dengan bau busuk yang menyakitkan hidungnya.
Setelah melaui kelima-lima peristiwa itu, beliau pulang kerumahnya semula. Pada
malam itu, beliau pun berdoa, “ Ya Alalh, aku telahpun melaksanakan perintah-Mu
sebagaimana yang diberitahu dalam mimpiku, maka jelaskanlah padaku erti
semuanya ini.”
Dalam mimpi seterusnya, beliau
telah diberitahu bahawa..
Yang pertama engkau makan itu adalah marah. Pada mulanya Nampak
besar seperti bukit tetapi pada akhirnya jika bersabar dan dapart mengawal
serta menahanya, maka marah itu akan menjadi lebih manis daripada madu.
Kedua; semua amal kebaikan (budi), walaupun disembunyikan ia tetap
akan Nampak jua
Ketiga; jika sudah menerima amanah seseorang maka janganlah kamu
kianat kepadanya.
Keempat; jika orang meminta kepadamu, maka usahakanlah membantunya
meskipun engkau sendiri berhajat.
Kelima; bau yang busuk itu adalah Ghibah (menceritakan hal
seseorang). Maka larilah dari orang-orang yang sedang duduk berkumpul membuat
ghibah.”
Kelima-lima kisah ini hendaklah
kita semaikan dalam diri kita, hal demikian kerana perkara ini sering kali
berlaku dalam kehidupan kita sehari-hari. Hal demikian termasuklah perkara yang
agak sukar dielakkan setiap hari iaitu tabiat mengata atau mengumapat orang
lain. haruslah kita ingat bahawa kata-kata yang membawa kepada umpatan dan
kutukan mengenai hal seseorang itu akan menghilangkan pahala kita. Sebuah hadis
mengatakan bahawa di akhirat nanti ada seorang hamba Allah akan terkejut
melihat pahala yang tidak pernah dikerjaknny. Lalu dia bertanya, “wahai Allah,
sesungguhnya pahala yang Kamu berikan ini tidak pernah aku kerjakan di dunia
dulu.” Maka berkatalah Allah SWT,” ini adalah pahala orang yang mengata-ngata
tentang dirimu.” Dan sekiranya nak mengata, patikan atas jalan yang diizinkan
oleh syarak. Wallahu’Alam.
Bulentin Surau Al-Ghufron, Edisi Ke-22 November 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan